Echt blij met de kasseienetappe is bijvoorbeeld Chris Froome zeker niet. “Waarom moet dat nu? Een renner kan door een technisch mankement hier de Tour verliezen. Ik heb geen schrik voor de kasseien op zich, maar wel voor de onbekende factor.”
Een van die onbekende factoren zal trouwens ongetwijfeld de regen zijn…
Ervaring met de kasseien heeft Froome al een beetje want in 2008 stond hij aan de start van Parijs-Roubaix. De Vélodrome in Roubaix heeft hij toen niet gehaald. Nadat hij in het Bos van Wallers-Arenberg een wiel had afgestaan aan Baden Cooke, ging hij in de achtervolging. Toen plots voor hem een wagen van de organisatie vol in de remmen ging, knalde Froome er tegenaan. Gelukkig voor hem zonder erg, maar hij moest opnieuw wachten voor een nieuw wiel en toen besliste hij om de kortste weg naar de kleedkamers te kiezen.
“EEN ECHTE PARIJS-ROUBAIX”
Voor zuiderlingen hebben de kasseien van het Noorden iets van een strafkamp. Toch zullen ook Valverde & co erover moeten. In het voorjaar gingen zowel Contador als Valverde al de etappe verkennen. Contador heeft wel al wat ervaring met de stenen want ook in 2010 reed hij de kasseienetappe, toen van Wanze naar Arenberg. Hij kon de schade beperken tot 1’13”.
Vincenzo Nibali heeft misschien wel ervaring met de typische Strade Bianche van zijn land, maar echte kasseien zijn ook nieuw voor de Italiaan. In navolging van Alberto Contador vier jaar geleden, ging hij in april samen met kasseikoning Peter Van Petegem de verschillende zones verkennen. Achteraf vertelde die laatste dat de etappe nu veel zwaarder is dan de vorige keer. Volgens de Zwarte van Brakel is dit een echte Parijs-Roubaix.
Ook Bauke Mollema, de verrassende 6e van vorig jaar, trok al op verkenning. “Het is niet echt mijn hobby”, knipoogde de Belkinrenner. “Maar bij de jeugd ging ik niet zo slecht over de kasseien. Het zal dus wel meevallen. Ik zie wel op tegen het gigantische gevecht om vooraan in het peloton aan de stroken te kunnen beginnen.”
VDB ZONDER VREES
Onze nationale Tourhoop, Jurgen Van den Broeck, wil absoluut niets aan het toeval overlaten en hij ging dan ook al tweemaal de rit verkennen. Hij geeft toe dat hij zenuwachtig is voor deze etappe, maar schrik heeft hij niet. “Ik zie er niet echt tegenop. In mijn beginjaren als prof heb ik al kassei-ervaring opgedaan in de semiklassiekers, maar deze liggen er hier natuurlijk veel slechter bij.”
Van den Broeck beseft ook dat ploegmaats die dag heel belangrijk kunnen zijn. “Vier jaar geleden hebben ze mij ook perfect afgezet. Voor mij is het een groot voordeel om mannen in mijn ploeg te hebben die ervaring hebben met dit soort werk.” Jurgen was in 2010 een van de weinige winnaars na de etappe, want hij eindigde op een 9e plaats in een eerste achtervolgende groepje op slechts 53″ van winnaar Thor Hushovd.
Een andere landgenoot hoopt wel nog op een topprestatie in de etappe die voor een stuk over Belgisch grondgebied loopt. Sep Vanmarcke heeft alvast van de Tour zijn tweede hoofddoel van het jaar gemaakt. “In de etappe naar Arenberg heb ik een grote kans op ritwinst en mits wat geluk kan ik er zelfs een gooi doen naar de gele trui”, spat de ambitie er van af.
ZO WAS HET IN 2010…
De derde etappe van de Ronde van Frankrijk ging in 2010 van Wanze naar Arenberg. Ook al waren er maar zeven kasseistroken, ze zorgden voor brokken. Het grootste slachtoffer was ongetwijfeld de Luxemburgse podiumkandidaat Fränk Schleck, die zwaar tegen de grond ging en zijn sleutelbeen brak. Een andere verliezer was Lance Armstrong. Op de voorlaatste kasseistrook reed de Amerikaan lek en het duurde een tijdje vooraleer hij een nieuw wiel te pakken kreeg. Aan de aankomst waren er al meer dan twee minuten weggetikt toen hij over de streep kwam. De ritzege ging overigens naar Thor Hushovd. Ook Andy Schleck behoorde tot het schaarse kransje gelukkigen. Vastgekleefd aan het achterwiel van zijn ploegmaat Fabian Cancellara kwam hij met de kopgroep over de streep. Dat jaar won hij de Tour.
WAT STAAT ER TE WACHTEN?
In vergelijking met 2010 zal de portie stenen dit jaar wellicht nog een pak zwaarder op de maag blijven liggen. Lagen er toen nog een paar kasseistroken op Belgisch grondgebied, dus nog ver van de aankomst, dan zitten dit jaar alle zones samengebald in de laatste 70 kilometer. Iemand die al bij een van de eerste zones pech kent of tegen de grond gaat, kan hier gemakkelijk enkele minuten verliezen.
Alle kasseizones van de 5e Touretappe waren dit jaar ook opgenomen in het parcours van Parijs-Roubaix, maar niemand van de Tourfavorieten waagde er zich in april aan om tussen de specialisten te gaan rijden. Wel een opmerkelijke verschijning was Bradley Wiggins. Hij behaalde een knappe negende plaats op de Vélodrome, maar de Brit paste niet in de ploeg met Froome.
Belangrijk om aan te stippen, is dat de Tourkaravaan de verschillende kasseizones (behalve die van Mons-en-Pévèle) in de tegengestelde richting van Parijs-Roubaix zal aansnijden. Net zoals in de Helleklassieker tellen de genummerde zones af, van 9 naar 1 dus.
Met ruim 15 km kasseien moeten de renners dit jaar iets meer kasseien verteren dan in 2010, maar de parcoursbouwer koos ook zwaardere stroken uit. Voor de zones van Mons-en-Pévèle (die gelukkig voor de renners niet helemaal moet worden afgewerkt), die van Bersée en die van Wandignies-Hamage naar Hornaing heeft het peloton de meeste schrik. Op die laatste zone reed Lance Armstrong lek in 2010 en dat euvel kostte hem toen meer dan twee minuten. Ook de zone waar Fränk Schleck tegen de grond sloeg (Sars-et-Rosières) staat opnieuw op het menu. De organisatoren waren wel niet zo sadistisch om bijvoorbeeld het Bos van Wallers-Arenberg of de Carrefour de l’Arbre op te nemen.
Met hun passage over de laatste zone van Hélesmes naar Wallers – ook Pont Gibus genoemd – brengen de renners een hommage aan Gilbert Duclos-Lassalle. ‘Gibus’ won op latere leeftijd tot tweemaal toe Parijs-Roubaix. Zone 5 (Orchies naar Beuvry-le-Forêt) is dan weer opgedragen aan Marc Madiot. Ook hij won tweemaal Parijs-Roubaix en zal op woensdag 9 juli als teammanager van FDJ.fr in de volgwagen over zijn geliefkoosde kasseien dokkeren.
De kasseizones
Afstand tot aankomst | Zone | Naam | Lengte | Sterren |
68,5 km | 9 | Gruson naar Carrefour de l’Arbre | 1100 m | ** |
52,8 | 8 | Ennevelin naar Pont-Thibaut | 1400 m | *** |
45,5 | 7 | Mons-en-Pévèle | 1000 m | ***** |
41 | 6 | Bersée | 1400 m | **** |
30 | 5 | Orchies naar Beuvry-le-Forêt | 1400 m | *** |
24,5 | 4 | Sars-et-Rosières naar Tilloy-les-Marchiennes | 2400 m | *** |
20,5 | 3 | Brillon naar Warlaing | 1400 m | *** |
15,5 | 2 | Wandignies-Hamage naar Hornaing | 3700 m | **** |
6,5 km | 1 | Hélesmes naar Wallers (Pont Gibus) | 1600 m | *** |
TOTAAL | 15.400 m |
Lees het volledige artikel in het julinummer van cycling.be magazine (+ EXTRA TOURGIDS), nu in de winkel!