In de aanloopweek naar Parijs-Roubaix 2022 maakte de UCI bekend dat het ingebouwde systemen voor bandendrukmanagement zal toelaten. De goedkeuring betekent dat ook in professionele wielerkoersen de bandendruk met een knop op het stuur kan geregeld worden.
De goedkeuring is in lijn met artikel 1.3.004 van de UCI Regulering. Het tire pressure management system (TPMS) moet bediend worden met knoppen op het fietsstuur en maakt gebruik van mechanische kleppen die de luchtstroom tussen het luchtreservoir en de tubeless band regelen. Het systeem mag de structurele integriteit van de wielset niet veranderen en mag ook geen bewegende delen of compressoren bevatten.
UCI authorises built-in management systems for tyre pressure – https://t.co/68TIAy3oKm pic.twitter.com/XdfbhdP8yO
— UCI_media (@UCI_media) April 11, 2022
TPMS is ook commercieel beschikbaar voor de niet-professionele fietsers, in lijn met artikel 1.3.006 van de UCI Regulering. Bij het persbericht op Twitter stak ook een link naar de Nederlandse fabrikant Scope Cycling, dat met Atmoz bandendrukcontrole aanbiedt. Hun systeem kost 3.998 euro en kan op elke bestaande 29″ wielset (met tubeless banden) gemonteerd worden. Met twee afstandsbediende knoppen kan de druk aangepast worden terwijl de fietscomputer de actuele bandendruk weergeeft. Communicatie verloopt via ANT+ of Bleutooth; opladen via USB-C.
De firma rekent op een winst van 30 Watt door de verminderde rolweerstand. Daarnaast zou het comfort én de veiligheid in zware en natte omstandigheden verbeteren. Er wordt wel niet vermeld hoeveel extra gewicht het nieuwe snufje met zich meebrengt. Scope Cycling zou nu vrijdag met meer (technische) informatie komen.

Het bandenspanningscontrolesysteem zou zondag al te zien zal zijn tijdens de komende Hel van het Noorden bij Team DSM, waar Scope sponsor is …