Deel dit artikel:

Tour 2023: verkoelende pakken voor Vingegaard en co

Forse wind, extreme hitte, stevige valpartijen …: het zijn omstandigheden die de Tour van een ploeg en haar renners kunnen maken of kraken. AGU liet niets aan het toeval over en investeerde veel tijd en geld in de ontwikkeling van de nieuwe shirts en pakken van Team Jumbo-Visma. Met windtunneltesten en temperatuursensoren als geheime wapens …

Marginal gains nastreven, ook AGU heeft er een handje van weg. Met de allernieuwste technologieën en materialen zet het titelverdediger Jonas Vingegaard letterlijk en figuurlijk op weg naar Parijs. “Er zijn enorme inspanningen geleverd om snelle en comfortabele wielershirts te maken die rekening houden met extreme hitte, het risico op valpartijen en een reductie van de windweerstand. Allemaal in een poging om een concurrentievoordeel te hebben dat doorslaggevend kan zijn in de strijd om het geel”, klinkt het.

Veel aandacht voor koeling

Jumbo-Visma en AGU spenderen jaarlijks meer dan honderd uur in de windtunnels van de TU in Eindhoven en investeerden al honderdduizenden euro’s in de ontwikkeling van nieuwe, betere wieleruitrustingen. Dit jaar is er maatwerk geleverd voor onder meer Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Dylan van Baarle en Christophe Laporte. Daarbij ging veel aandacht naar het koel houden van de renners. AGU ontwikkelde een speciaal materiaal dat rekening houdt met het feit dat een deel ervan zwart is. “De HeiQ Smart Temp Solution wordt geactiveerd door de eigen lichaamstemperatuur van de renners en is tot 2,5 °C koeler in vergelijking met de concurrentie. Aan de voorkant van het pak is de dunne stof voorzien van minuscule gaatjes, zodat de renners koel blijven in de Franse hitte. De achterkant is strakker geweven en zorgt er tegelijkertijd voor dat de uv-stralen geblokkeerd worden, zodat de bescherming overeenkomt met een zonnebrandcrème met factor 50. Tot slot is de zwarte broek ontworpen om zoveel mogelijk zonnestralen te reflecteren.” 

Getest en goedgekeurd

De nieuwe outfits werden getest in windtunnels, waar speciale warmtelampen en sensoren werden gebruikt om het koelende effect te meten. “De voornaamste focus lag op het optimaliseren van de tijdritpakken, wat vorig jaar al een groot verschil maakte toen Wout van Aert en Jonas Vingegaard de eerste twee plekken veroverden in de laatste race tegen de klok in de Tour. Dit jaar hebben we onze tijdritpakken verder verbeterd, waardoor ze nog sneller zijn. De renners hebben verschillende passessies achter de rug met kleermakers om ervoor te zorgen dat de pakken perfect passen.”