Wielrennen en online casino’s
In december 2022 kondigde online casino BetCity nog aan dat zij de wielerploeg Jumbo Visma gaan sponsoren. Ook Unibet is eind 2022 nog een commercieel partnerschap aangegaan en wordt de hoofdsponsor en naamgevingspartner van de Nederlandse wielerploeg Tour de Tietema (TDT). Dit nieuws kwam echter wel op een moment dat reclame- en promotieactiviteiten van gokbedrijven in Nederland onder de loep werd genomen. In juni vorig jaar voerde de Kansspelautoriteit (KSA) al een algeheel verbod in op het gebruik van “rolmodellen” in kansspelreclame en dat werd gevolgd door een voorgesteld algeheel verbod op het uitzenden van gokreclames en een ban op sportsponsoring.
Waarom zijn fietsploegen populair bij online casino’s?
De grote voordelen van sponsoring door online casino’s is dat het veel bredere blootstelling en mogelijk grotere naamsbekendheid biedt. Hoewel offline casino’s wel actief betrokken zijn bij de lokale sportscene, hebben online casino-sponsoringdeals een verregaande invloed op een internationale schaal. Denk maar eens aan de vele online casino-sponsors die je nu tegenkomt op evenementen zoals de Tour de France en het UCI World Cup-circuit. Wielrennen trekt een enorm publiek aan en dit biedt online casino’s de mogelijkheid om hun merknaam bij het grote publiek bekend te maken. Sponsoring van ploegen helpt ook om een positief imago te creëren, wat kan bijdragen aan het werven van meer casinoklanten.
Een ander voordeel is dat het makkelijker is om internationale deals te sluiten. Online casino’s kunnen, ongeacht de locatie, mensen over de hele wereld bereiken en sponsoren. Door het grootste deel van hun promoties online uit te voeren, kunnen ze minder geld uitgeven aan conventionele media-uitingen. Dit houdt in dat online casino-sponsors meer geld over hebben om te investeren in wielersportevenementen.
Volgens de Cycling Promotion Fund worden minstens 15 wielerteams gesponsord door casino’s en gokbedrijven over heel Europa. Naast Jumbo Visma en TDT, worden de volgende wielerploegen met naam gesponsord door online casino’s:
- Bingoal-Pauwels Sauces WB
- Lotto-Dstny
- Corendon-Circus
- Intermarché-Circus-Wanty
- Belgian Cycling Team (Lotto)
- Quick-Step Alpha Vinyl (Napoleon Games)
Kritiek op sponsoring en reclame door online casino’s
Online casino-sponsoring van de wielersport heeft gemengde reacties veroorzaakt, waarbij veel mensen het afkeuren vanwege de invloed en het risico van gokken. Anderen zien het echter als een kans om de wielersport te ondersteunen. Maar wat de mening ook is, het is een ontwikkeling waar moeilijk omheen te komen is. De wielersport profiteert immers voornamelijk van de miljoenen die er jaarlijks in worden gestoken door de vele sponsordeals en kan hierdoor teams voorzien van de juiste materialen om de winnaar van de volgende grote ronde te worden.
Volgens een nieuw rapport van de Nederlandse Kansspelautoriteit heeft dergelijke sponsoring op de lange termijn negatieve gevolgen. Als zodanig stelt de Kansspelautoriteit voor dat de overheid actie moet ondernemen om de situatie te herzien om kwetsbare spelers te beschermen en de integriteit van sportevenementen te helpen waarborgen.
In het rapport legt de autoriteit uit dat goksponsoring de afgelopen jaren aanzienlijk is gegroeid, met name in sporten zoals voetbal en basketbal, maar ook in de wielersport. De kansspelautoriteit merkt ook op dat hoewel sponsoring kan helpen om de sportactiviteiten te promoten en inkomsten te genereren, ze ook het risico op verslaving kunnen vergroten en kwetsbare groepen kunnen blootstellen aan gokboodschappen die zouden kunnen leiden tot schadelijk gedrag.
Om deze redenen beveelt de Kansspelautoriteit de regering aan om beperkingen op te leggen op goksponsoring in de sport.
Risico’s verdwijnen sponsoring en reclame
Het volledig in de ban doen van sportsponsoring en gokreclames brengt echter ook het risico met zich mee dat het publiek geen duidelijk beeld heeft van het legale aanbod van online casino’s. Een kleine zoektocht naar online casino’s op het internet levert een scala aan websites op, waaronder veel buitenlandse casino’s. Dit soort casino’s opereren zonder vergunning van de Nederlandse Kansspelautoriteit.
In Nederland moeten alle online casino’s met een licentie zich aan scherpe regels houden en al haar spelers controleren in het Cruks-register, waarin spelers worden opgenomen die een (verplichte) speelpauze moeten nemen. In het Cruks-register staan inmiddels ruim 32.500 mensen die geen toegang mogen krijgen tot online casino’s. Bij het Cruks uitschrijven is niet mogelijk, maar gokken zonder Cruks is wel mogelijk als een speler bij een casino zonder vergunning speelt. Het Cruks omzeilen is voor spelers met gokproblemen uiteraard geen goed besluit, maar door het grote aanbod is het wel een optie bij een online casino zonder Cruks.
Ook voor spelers die relatief nieuw zijn in de gokwereld is dit soort casino’s een mogelijk risico. Spelers kunnen namelijk zonder het zelf door te hebben gokken zonder Cruks en spelen in een online casino waar de Kansspelautoriteit geen invloed kan uitoefenen en de eerlijkheid van het spel niet kan controleren. Zonder duidelijkheid over het legale aanbod, door gebrek aan reclame, kan dit dus voor problemen zorgen bij spelers die niet goed geïnformeerd zijn.
Nieuwe regelgeving
Sinds de invoering van de Nederlandse Kansspelwetgeving hebben de reclameregels al een aantal veranderingen ondergaan, zoals het verbieden van rolmodellen en het aanpassen van de tijdstippen waarop gokreclames worden uitgezonden. In de toekomst zullen de regels nog verder worden aangescherpt door sponsoring binnen de sportsector te verbieden, maar voorlopig zullen we de namen van een aantal Nederlandse casino’s nog gewoon op de wielershirts aantreffen.