Deel dit artikel:

Service Course: Baloise Trek Lions

Een uitgebreide blik achter de schermen bij hét veldritteam van het moment: Baloise Trek Lions.

Een crossteam heeft andere noden dan een wegploeg. Daarbij denken we al meteen aan de verschillende tubes, maar er blijkt nog veel meer nodig om toppers als Lucinda Brand, Lars van der Haar en Thibau Nys met het beste materiaal aan de start te krijgen. Nauwe samenwerkingen met de juiste fabrikanten zijn daarbij cruciaal. Daarin speelt teammanager Sven Nys een belangrijke rol. We gingen een kijkje nemen in de service course van Baloise Trek Lions in Paal-Beringen.

Trek: Veel meer dan een sponsor

De merknaam van de fietsfabrikant zit niet alleen vervat in de naam van de ploeg, de samenwerking is ook heel nauw. Wanneer het crosspeloton in het begin van het seizoen de Grote Plas oversteekt voor de Wereldbeker in Waterloo, trekken de Trek-ingenieurs telkens een hele namiddag uit om samen te zitten met de ploeg en naar de wensen van renners en staf te luisteren. Bovendien vindt er tijdens het seizoen elke dinsdag een call plaats om te checken hoe het materiaal het heeft gedaan het voorbije weekend.

Sven Nys is duidelijk opgetogen over de samenwerking met het grote Amerikaanse fietsenmerk: “In 2013 ben ik beginnen meewerken aan de eerste Boone, die dan klaar was voor 2014. Ik kon er meteen mee winnen in Baal op 1 januari. Intussen zitten we aan de derde generatie. Nieuw materiaal sturen ze op naar atleten en ex-atleten. Wij worden ingezet om het te testen en feedback te geven. Aan de hand van die feedback worden details aangepast en zo komen ze tot een eindresultaat. Dat is volgens mij de sterkte van de samenwerking met Trek: ze zetten hun professionele atleten altijd in om betere producten te maken. In de cyclocross zijn wij de referentie. Ik blijf wel betrokken en zit mee rond de tafel, maar aangezien ik niet meer elke dag op de fiets zit, is de feedback van onze renners nu veel relevanter. Parcoursen zijn anders geworden en er zijn andere noden. Vandaag zijn de stemmen van Lars, Thibau en Lucinda veel belangrijker dan die van mij. In grote lijnen komen de wensen vaak overeen, maar de lengte van een atleet kan invloed hebben op de set-up. Dat gaat dan minder over het frame, maar meer over details en onderdelen.”

Over de algemene evolutie op het vlak van crossfietsen is Nys minder te spreken: “Veel merken gaan tegenwoordig naar een gravelfiets die ook dienstdoet als crossfiets. In mijn ogen klopt dat niet. De Boone is specifiek gemaakt om heel snel door bochten te gaan en explosief te versnellen. Een gravelbike is bestemd voor lange afstanden op een heel ander traject. Ik ben blij dat we kunnen samenwerken met een merk dat nog echt gelooft in dat type fiets en dat daar ook in wil investeren. Dat zie je bij andere merken veel minder. De geometrie en stijfheid zijn gewoon heel specifiek. Ook de brackethoogte is anders. Dat heeft allemaal impact.”

Lees het volledige artikel in de nieuwe editie van Poggio, nu verkrijgbaar in de winkel, HIER online te bestellen of HIER online te lezen via Blendle.