![]() |
Volgens chirurg Toon Claes zijn een mentaliteitswijziging en het lichte materiaal de hoofdoorzaken van de stijging van het aantal valpartijen. (foto belga) |
“Het aantal valpartijen neemt inderdaad drastisch toe, zowel in het renners- als in het wielertoeristenmilieu. De kwetsuren die we vaststellen zijn vooral sleutelbeen- en heupbreuken. Omdat de heup de slag van de val ondervangt en omdat fietsers hun glijpartij proberen te stoppen met de handen wat nefast is voor de schouders”, stelt de dokter.
Naar de redenen voor het hogere aantal ongelukken moet je volgens Claes niet ver zoeken. “Eerst en vooral is er minder respect voor mekaar. Het collegagevoel bij de renners is compleet weg. Tegenwoordig is het ieder voor zich. Iedereen doet zijn eigen ding en kijkt daarbij niet meer naar de ander. Iedereen wil presteren, iedereen moet presteren. De sponsorbelangen veroorzaken die stress.”
Toon Claes: ‘Ook de wielertoerist heeft tegenwoordig prestatiedrang’ |
Een laatste element dat volgens Claes een rol speelt, is het lichte materiaal waarmee tegenwoordig wordt gefietst. “Carbon is zo licht en stijf dat het minste steentje dat je weg verstoort voor vreemde en soms niet te controleren reacties zorgt. Zeker bij regenweer. En de bandjes worden vaak zo hard mogelijk gepompt. Ook dat maakt de fietser kwetsbaarder.”
VWB: ‘MEER LEDEN BETEKENT MEER VALPARTIJEN’
VWB: ‘Gelukkig drukken de vrouwen de ongevalpercentages’ |
Over het aantal ongevallen heeft de VWB geen cijfers, maar volgens Van Ingelghem is de stijging logisch. “Het wielertoerisme zit in de lift. We hadden vorig jaar een ledentoename van 48 procent. 25 à 30 procent daarvan zijn nieuwe fietsliefhebbers die recent pas de fiets ontdekten. Meer leden betekent natuurlijk automatisch meer valpartijen.”
20% MEER VERZEKERINGSDOSSIERS
Concordia Verzekeringen kreeg in 2008 1000 dossiers binnen, vorig jaar 1100. Dat is een toename met 20%. “Bij wielertoeristen valt het voorlopig mee, bij de niet-professionele renners niet. We zijn in overdrive moeten gaan om alles te verwerken”, bevestigt Anita De Clercq van Concordia.
“Er is op korte tijd een gewijzigde houding ontstaan bij de fietsers. Wielertoeristen zijn beginnen denken dat het wielrenners zijn. Bijkomend probleem is dat je onder de wielertoeristen enorme leeftijdsverschillen hebt: mensen van 60 die willen concurreren met jongeren van 20. Sommigen gaan te veel risico’s nemen om één en ander te compenseren. Bij slechte weersomstandigheden toont zich dat in quadraat.”