De Trek Domane Disc 6.9 neemt de topkwaliteit van de 6.9 over, maar kiest voor schijfremmen en steekassen, iets dat we steeds vaker terugzien bij nieuwe schijfremracers. Daardoor weegt de fiets iets meer, maar is hij geschikt voor elk weerstype. De carbonvezel van de Domane 6-series vinden we ook terug bij de Domane Disc 6.9, net als de interne no-cut zadelmast.
Ook het Shimano Dura Ace Di2 9070 elektronische versnellingssyteem bevestigt de ambitie van deze racefiets. De Bontrager Affinity TLR Disc wielen maken de hoogwaardige Trek helemaal af.
Deze schijfremwielen zijn nieuw op de markt en zouden samen met de Domane Disc een evolutie naar een crossgamma bij Trek kunnen inluiden, waarbij ook de Boone- en/of Crockett-crossfietsen met steekassen zouden kunnen worden uitgerust. De afsluitdopjes van de as kunnen worden aangepast zodat de wielen op verschillende fietsen passen, met gewone snelspanners of steekassen. Het voorwiel weegt 740 gram, terwijl het achterwiel op 915 gram afklokt.
In vergelijking met versie 6.9 is de goedkopere Domane Disc 4.0 gemaakt uit carbonvezel van de 4-serie. De standaard verstelbare zadelpen is iets zwaarder. Met het Shimano Sora 9-speed versnellingssysteem bespaart Trek kosten, net als met de basiswielen van Bontrager, die wel tubeless ready zijn. De steekassen kunnen worden aangepast voor gebruik met quickreleasewielen. Trek kiest hier voor de TRP HY/RD remmen, een mix van mechanische en hydraulische remmen.
Beide fietsen zijn geschikt voor het betere kasseiwerk. Er is wel nog geen nieuws over de Europese prijzen en beschikbaarheid.
Trek Silque SLX voor vrouwen
Los van de schijfremevolutie lanceert Trek binnenkort een nieuwe racefiets voor vrouwen. De Trek Silque SLX lijkt bij de 5-serie te horen, maar gebruikt carbonvezel van de 6-reeks en heeft een zadelmast. Met de IsoSpeed decoupler, waarmee de zitbuis onafhankelijk van de staande achtervork kan roteren, worden schokken goed opgevangen. Officiële details werden nog niet vrijgegeven.