Deel dit artikel:

Museeuw Bikes gaat aero

Het nieuwste project van Museeuw Bikes werd tot op het laatste moment zorgvuldig geheim gehouden. Pas drie dagen voor Eurobike deed men een poging nieuwsgierigen te lokken met een teaser op een internationale wielersite.






Museeuw met zijn nieuwe aerodynamische MF-XX. (foto roel
van schalen)
En de belangstellenden die opdaagden,
werden niet teleurgesteld. Museeuws nieuwe topmodel heet MF-XX
en het eerste wat eraan opvalt, is de plaatsing van de remhoeven.

De
voorrem zit mooi beschut achter de voorvork, de achterrem bevindt zich onder het
bracket. Net als op de gemiddelde tijdritfiets anno 2010.
Museeuw gaat aero. Een gedurfde innovatie voor op een wegfiets.


En Johan, remt dat nu ook goed? Johan Museeuw: “Ik heb zelf al een maand
met deze fiets gereden en ik ben er zelfs mee naar de Pyreneeën
getrokken. Eerlijk gezegd was ik ook benieuwd naar de remprestaties, maar vanuit
de praktijk kan ik zeggen dat er geen verschil is.”

“Ik had ook geen
last van vibraties of wat dan ook, het remt dus even goed als gebruikelijk. Het
concept slaat trouwens aan, hier op de beurs, er is al een grote order voor de
frames gekomen vanuit Amerika.”

De MF-XX is gemaakt van
HM unidirectioneel carbon dat versterkt is met vlasvezels, het recept waarmee
Museeuw Bikes zich onderscheidt van alle andere merken op de markt. Uiteraard
zijn de kabels overal geïntegreerd en is de kleur van het racebeest matzwart, de
absolute modekleur van dit moment.

In de afmontage met Campagnolo
SuperRecord, Lighweight wielset, Prologo C.One zadel en FSA-kit kost dit
troeteldier van 6,3 kg een breathtaking 10.495 euro.