![]() |
Kies voor het grootst mogelijke verzet dat je nog rond krijgt op de hellende stroken. (foto belga) |
DE AVOND TEVOREN
Stel van tevoren een checklist op van wat je nodig zult hebben en neem de avond voor de tocht de tijd om alles klaar te leggen: je uitrusting, voeding, materiaal en toebehoren. Leg je fiets en sporttas indien mogelijk al de avond voor de rit in de auto.
DE OCHTEND VAN DE RIT
Ontbijt zo’n drie tot twee uur voor de start, maar zeker niet later. Niets is namelijk zo vervelend als een volle maag tijdens het fietsen. Maar maak zeker niet de fout om je ontbijt te verwaarlozen, want tijdens de wedstrijd zul je de opgedane energie goed kunnen gebruiken.
Let erop dat je zeer veel koolhydraten opneemt. En drink regelmatig koolzuurvrij water tussen je ontbijt en de start. Het zal je helpen om goed gehydreerd te vertrekken.
VOEDING
Maak vooraf een nauwkeurige schatting van het aantal uren dat je op de fiets zult zitten en waar de bevoorradingsposten zich bevinden. Zo kun je uitrekenen hoeveel drank (500 tot 750 ml per uur) en koolhydraten (60 g per uur) je moet meenemen om de hele rit over alles te blijven beschikken.
![]() |
Op de Vlaamse kasseien pomp je best niet te veel lucht in de banden. 5,5 tot 6 bar volstaat. (foto belga) |
MATERIAAL
Je fiets ziet tijdens een rit over de Vlaamse kasseien af. Controleer daarom de dag voor de rit of alle bouten voldoende vast zijn. Houd er ook rekening mee dat je ketting het veel zwaarder te verduren krijgt dan gewoonlijk.
Kies voor een buitenband die niet te smal is. Een dikkere band geeft een veel comfortabeler gevoel op de kasseien. Belangrijk is ook dat je niet te veel lucht in de banden hebt, 5,5 tot 6 bar volstaat.
HET JUISTE VERZET
De beklimmingen van de Ronde van Vlaanderen zijn wel heel steil, maar nooit echt lang. Dat betekent dat vooral voor de sterke renners het verzet niet extreem klein moet zijn, zij kunnen zo hun kracht ten volle benutten.
Kies voor het grootst mogelijke verzet dat je nog rond krijgt op de hellende stroken. Ikzelf kies voor 52/39 vooraan en 12/27 achteraan. Tussen de hellingen is het raadzaam om zo veel mogelijk op souplesse te rijden.
Trainingshandboek voor wielertoeristen | ||
Van de Ronde van Vlaanderen tot Tilff-Bastogne-Tilff Met uitgewerkte trainingsschema’s voor verschillende afstanden Auteurs: Paul Van Den Bosch en Sven Nys Uitgeverij: Deltas Verkoopprijs: 26,95 euro |