Het is hoogseizoen voor fietsers op Mallorca. Met een klein gezelschap journalisten en vertegenwoordigers van de drie merken gaan we twee dagen over het fietseiland toeren en we zullen niet de enigen zijn. Op de beklimmingen is er massaal veel volk aanwezig. Prima, want dan houden de automobilisten nog meer rekening met ons.
Koga
Van Nicholas heeft een vijftal titanium racers klaar staan, model Chinook, uitgerust met Sram Red 22, terwijl Koga zijn nieuwste modellen Kimera Premium en Kimera Prestige heeft verscheept naar het eiland. Het enige verschil tussen beide Koga’s is dat in de Premium carbon gebruikt is met een hogere treksterkte, waardoor het bij gelijkblijvende stijfheid iets lichter uitvalt dan het frame van de Prestige. De Premium staat op de prijslijst voor 2999 euro (met Ultegra compact of triple groep + wielenset) en de Prestige heb je voor 2599 euro (met Ultegra compact of triple en Mavic Aksium wielen) of voor 2299 euro (Shimano 105).
Fast Forward
FFWD heeft alle testfietsen voorzien van zijn nieuwste wielenset, de F4R-C, een geüpdatete versie van het vorige gelijknamige draadbandmodel, met een verhoogde én verbrede carbon velg (van 38 naar 45 mm hoogte en van 19 naar 22 mm breedte) met aluminium remrand. De Nederlandse racewielenspecialist heeft zijn programma voor full-carbon tubewielen helemaal op punt staan, maar wat draadwielen betreft, was er nog ruimte voor verbetering.
Prestige
Op dag 1 kies ik voor de Kimera Prestige met een Ultegra 11 speed groep. Het is niet dat het glimmende zwart met blauw veel mooier is dan het matzwart met fluor geel van de Kimera Premium, maar het is de combinatie van het bekende rood-witte FFWD-logo dat prachtig kleurt bij de met blauwe accenten versierde Kimera. Samen vormen ze een verrassend comfortabele combinatie, die perfect geschikt blijkt voor zowel bochtige afdalingen over supersnel asfalt als voor verweerde en slecht opgelapte secties weg. Ik zit meteen lekker op de fiets in maat 58, die met een 120 mm stuurpen is uitgerust en een geometrie heeft die perfect op mijn maat is. Koga heeft bijzonder goed werk geleverd met deze Kimera, niet in het minst qua uiterlijk, maar toch vooral als allround racer, waardoor de prijs zelfs als allervriendelijkst mag worden beschouwd (voor Koga-begrippen).
Van Nicholas
Op dag 2 stap ik over op een Van Nicholas Chinook, ook in maat 58. Opnieuw zit ik direct goed, maar de shifters staan wel iets te horizontaal, met de onderste uiteinden op één lijn met de onderkant van de stuurbocht. Het is de manier waarop 99% van de shifters wordt gemonteerd, maar dat wil niet zeggen dat het ook de prettigste of meest handige manier is. Zet ze hoger ‘op’ de stuurbocht en je hebt veel meer controle wanneer je ‘in de hoods’ zit.
Maar goed, een mens went overal aan, dus ook aan vlak staande shifters. De Chinook verrast net als de Kimera, maar anders natuurlijk. Titanium en carbon zijn tenslotte twee verschillende materialen. Het comfort van titanium is echter spreekwoordelijk. Je voelt onmiddellijk de verfijnde trillingsabsorptie van het metaal, het wiegt anders dan carbon. En het is heerlijk. Wat ergens in het onderbewuste ook een rol speelt, is het gegeven dat metaal wel een stoot of een deuk kan hebben. Bij carbon sluimert ergens in de krochten onder je hersenpan toch die vrees van wat er zal gebeuren met je dure carbon buizen bij een val, hoe onschuldig ook. Haarscheurtje? Onzichtbare breuk? Nee, dan titanium, daar kun je een vrachtwagen mee doodgooien, zo sterk voelt dat aan.
Er waren nog 2 dingen die bijzonder opvielen. Ten eerste stuurde de Chinook duidelijk trager dan de Kimera. Corrigeren in de bochten was soms nodig, waar dat bij de Kimera uitbleef. Ten tweede remden de Sram Red remhoeven merkbaar krachtiger dan de direct-mount (!) Ultegra remmen. Je zou verwachten dat de dubbelgeschroefde Ultegra’s juist meer kracht (want stijver) zouden genereren. Of lag het aan het rubber van de blokjes?
Al met al stapten we voldaan op het vliegtuig naar huis, enkele aangename verrassingen rijker. De Kimera hopen we snel aan uitgebreider testwerk te onderwerpen, waarvan dan verslag in het magazine. Ook titanium heeft onze hernieuwde interesse gekregen. Wordt vervolgd.