Het onderzoek toont aan dat 33% van de studenten een fiets gebruikt om zich door de hoofdstad te verplaatsen. Een meerderheid van 71% doet dat omdat ze het de snelste transportmethode vinden. Onder de personen die niet fietsen, zegt 16% dat het te gevaarlijk is om dat in Brussel te doen.
Br(ik haalt ook aan dat 44% van de studenten die niet fietsen ook geen abonnement voor het openbaar vervoer hebben. “Daarom is er een grote kans dat er voor deze studenten een groot psychologisch gat is tussen het Brussel dat ze associëren met hun campus en de echte metropool die Brussel is.”
Bij de fietsers heerst een grote vraag naar meer fietspaden. Maar liefst 84% is akkoord dat er een algemeen gebrek aan fietspaden is in Brussel. 77% denkt dat er ook een tekort is aan plaats om de tweewielers te stallen, terwijl 80% zegt dat autobestuurders hun aanwezigheid niet in rekening neemt, waardoor de straten gevaarlijk zijn.
“Een mentaliteitswijziging bij weggebruikers in het algemeen en autobestuurders in het bijzonder is, naast de verbetering van de infrastructuur, essentieel om van Brussel meer een fietsstad te maken”, sluit het rapport af.