Deel dit artikel:

Duel: Specialized versus Cervélo

Wie de topklassiekers dit seizoen zal winnen, weten we nog niet, maar dat de Specializeds van Quick-Step Alpha Vinyl en de Cervélo’s van Jumbo-Visma vaak in beeld zullen zijn, staat buiten kijf. De Tarmac SL7 is al een gevestigde waarde, terwijl de vernieuwde R5 pas vorige zomer zijn eerste strepen verdiende. Het zijn allebei lichte fietsen met geraffineerde aero-invloeden. Meer hebben wij niet nodig voor een boeiend ‘Duel’.

Toen de Tarmac SL7 in 2020 geïntroduceerd werd, keek iedereen raar op dat Specialized zomaar de populaire Venge liet vallen. De bedoeling was echter duidelijk: één fiets ontwikkelen voor alle koersen. Daarvoor moesten de ontwerpers op zoek naar de ideale mix van aerodynamica, stijfheid en gewicht. Wij kunnen wel zeggen dat ze in die opdracht geslaagd zijn en dat zelfs de betaalbaardere uitvoeringen van de Tarmac telkens overtuigen, maar de cijfers spreken nog duidelijkere taal. ‘The Wolfpack’ en BORA – hansgrohe wonnen een hoop koersen, maar bovenal slaagde Julian Alaphilippe erin om met de Tarmac SL7 twee wereldkampioenschappen op rij naar zijn hand te zetten.

Een jaar later dan de Tarmac kon ook de R5 pronken met zijn upgrade. Cervélo zocht eveneens naar dat perfecte compromis tussen alle eigenschappen waaraan een (prof)renner belang hecht. En de R5 deed het ook meteen goed. Zo gaf Wout van Aert hem de sporen tijdens zijn befaamde dubbele raid over de Mont Ventoux en won Primoz Roglic er de Vuelta mee. De materiaalsponsor van Jumbo-Visma profileert de R5 wél nog altijd vooral als een klimfiets en houdt de snelle S5 achter de hand voor vlakke koersen.

De klassieke look van de Cervélo R5 is een verademing.

Lees het volledige artikel in de nieuwe editie van Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel, HIER online te bestellen of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!

Gerelateerde artikels