Deel dit artikel:

Duel: aero- versus klimfiets

Twee topfietsen tegen elkaar afgewogen: Scott Foil vs. Specialized S-Works Aethos.

In dit duel gaan twee fietsen in de clinch die elkaars uitersten zijn. De ene wordt aangekondigd met een hoop cijfertjes over verminderde luchtweerstand, terwijl de andere pronkt met één bepaald getal: dat van het gewicht. Kies je voor een patserbak of een subtiel stijlicoon, voor eentje die door de wind snijdt of eentje die wegspringt als een puppy die zijn eten ruikt? Kortom: ga je voor een aero- of een klimfiets? De Scott Foil RC en Specialized S-Works Aethos zijn allebei referenties in hun segment, dus aan adelbrieven is geen gebrek.

Bij Team DSM waren ze behoorlijk blij met de update van de Foil. Op de lancering van de fiets konden we spreken met sprinter Sam Welsford, die zijn wattages kwijt kan op de aerobom van Scott. Het filmpje met zijn indrukken vind je trouwens op www.cycling.be. De cijfers mogen er dan ook zijn. Hij is 20% sneller, 9% lichter en 10% comfortabeler dan zijn voorganger. En dat was al geen slome jongen. De Scott-designers en -ingenieurs maakten gebruik van de recent aangepaste UCI-regels omtrent framevormen en konden de aerodynamica zo nog verbeteren.

Herkenbare en nieuwe aero-ingrepen

Het opvallendste aan het nieuwe design is de zitbuis die zich rond het achterwiel kromt en dan bijna verticaal omhoogloopt, wat hem op de Cervélo S5 laat lijken. Maar de Foil RC heeft ook een aantal eigen kenmerken. Zo staan de afgeplatte buizen van de staande achtervork tien graden naar binnen gedraaid, een ingreep die 0,64 watt winst biedt omdat de luchtstroom door de ronddraaiende spaken loopt. Een dunne vorkkroon deed het 0,6 watt beter dan de dikkere. Ook het stuur maakt een belangrijk deel uit van het ontwerp. Andere zaken herkennen we wel weer van bij veel andere aeroracers, zoals de overgang tussen voorvork, balhoofd en onderbuis. Een uitholling voor de voorste bidonhouder, zoals we die bij een aantal concurrenten vinden, leverde volgens de berekeningen van de Scott-ingenieurs geen voordeel op, dus dat idee verdween meteen in de koelkast.

In totaal is de nieuwe Foil 1 minuut 18 seconden sneller over 40 kilometer ten opzichte van de vorige. Deze meting is representatief voor een profrenner in een solovlucht aan 40 km/u in gemiddelde omstandigheden, dus met een mix van verschillende ‘yaw angles’ (lees: de combinatie van de hoek van de wind en de zelfontwikkelde rijwind). De ingenieurs konden trouwens meegeven dat er geen grote verschillen zitten tussen de winst in lage versus hoge snelheden. Die curve loopt dus heel stabiel, zodat je geen profrenner moet zijn om de aerodynamicavoordelen te benutten.

Specialized S-Works Aethos Di2.

Lees het volledige artikel in de nieuwe editie van Cycling, nu verkrijgbaar in de winkel, HIER online te bestellen of HIER online te lezen via Blendle. Abonneer je HIER en geniet van onze aantrekkelijke abonnementsformules!

Gerelateerde artikels