Deel dit artikel:

Dit brengt de slotweek van de Vuelta

Remco Evenepoel lijkt op weg naar de eerste Belgische groterondezege in 44 jaar. De zwaarste ritten en steilste beklimmingen zijn achter de rug, maar het blijft natuurlijk opletten geblazen. Dit zijn de resterende obstakels die Remco en ‘The Wolfpack’ moeten overwinnen in hun rode raid naar Madrid.

Dinsdag: Sanlúcar de Barrameda – Tomares (vlakke rit)

Na de derde en laatste rustdag wacht de renners een ‘Spaans vlakke’ etappe van 189,4 kilometer. De sprinters zijn opnieuw aan zet, al zouden twee korte klimmetjes in de finale en een oplopende laatste rechte lijn roet in het eten kunnen gooien. Voor Remco Evenepoel en de overige klassementsrenners is dit een ideale gelegenheid om de vermoeide benen opnieuw warm te draaien.

Woensdag: Aracena – Monasterio de Tentudía (heuvelrit)

Bespeur je het woordje ‘Monasterio’ in de naam van een finishplaats, dan weet je dat er een aankomst bergop wacht. Gelukkig gaat het niet om een gruwelijk steil muurtje, maar om een slotklim van 10,3 kilometer aan een gemiddelde van circa 5%, al pieken de percentages in de laatste 4 kilometer wel naar 7,4%. Desondanks zou deze 162,3 kilometer lange heuvelrit geen probleem mogen vormen voor Remco en de troepen van ‘The Wolfpack’.

Donderdag: Trujillo – Piornal (bergrit)

In de voorlaatste bergrit van deze Vuelta, die met 192 kilometer niet bepaald kort is, draait alles rond de dubbele beklimming van de Alto Piornal. De slotklim is 13,5 kilometer lang en stijgt gemiddeld 5%. Niet zo’n zware dobber als de monsterlijke cols in week 1 en 2 van deze Vuelta, maar toch een pittige opgave! Evenepoel kan Mas en Roglic hier maar beter goed in de gaten houden.

Vrijdag: Talavera de la Reina – Talavera de la Reina (bergrit)

In de korte maar krachtige vrijdagrit (138,3 kilometer) staat er opnieuw een dubbele beklimming op het programma. Ditmaal gaat het om de Puerto de Piélago, een col van 19 kilometer met een gemiddeld stijgingspercentage van 4,1%. Al is hij grilliger dan de cijfers doen vermoeden, want in het eerste deel piekt hij geregeld naar 10% en meer. Nadien volgen een lange afdaling en 10 vlakke kilometers naar de finish. Gezien de voortreffelijke klim-, daal- en hardrijderscapaciteiten van Evenepoel zou dit geen bezwaar mogen vormen.

Zaterdag: Moralzarzal – Puerto de Navacerrada (bergrit)

“Sta ik zaterdag nog steeds met anderhalve minuut voorsprong aan de start, dan zet ik een hele grote stap richting eindzege”, sprak Remco Evenepoel gisteren na afloop van de moordende Sierra Nevada-rit. Toch is alertheid geboden, want deze (voor)laatste beproeving van 181 kilometer kan zeer verraderlijk zijn. De beklimmingen zijn niet al te lang en steil, maar volgen elkaar wel snel op. Remember Tom Dumoulin, die in 2015 in een gelijkaardige rit helemaal murw gereden werd door Fabio Aru en de blauwe troepen van Astana. Het ideale decor voor een ultieme alles-of-nietspoging om Evenepoel alsnog de rode leiderstrui te ontfutselen. Al zou het ook zomaar andersom kunnen zijn en zou Remco zijn eventuele eindzege hier extra in de verf kunnen zetten.

Zondag: Las Rozas – Madrid (vlakke rit)

Met amper 96,7 kilometer zou de slotrit van deze Vuelta een formaliteit moeten zijn. Na enkele rondjes op het stadscircuit in Madrid wordt er gesprint voor een laatste prestigieuze dagzege. De eindoverwinning zou in principe niet meer in het gedrang mogen komen, dus veilig de haven bereiken is het devies. Horen we zondagavond de Brabançonne weerklinken op de Plaza de Cibeles?