![]() |
De bedenkers van de Close2 verkopen hun octrooi aan een Hongaarse firma. (foto de bedenkers) |
De ontgoocheling van de tweede plaats zindert nog na. “We hebben echt nog niemand gevonden die ons kan uitleggen waarom we het niet haalden. In het programma werd telkens benadrukt dat vooral de ontwikkeling van het product in beeld moest komen. Hebben we zoiets gezien bij het papiermaatje?”, vraagt Rosiers zich af in Het Nieuwsblad.
Na de misgelopen finale stonden de bedenkers van Close2 op de fietsbeurs Velofolies in Kortrijk. “We kregen er zo’n 8.000 bezoekers op onze stand. Sindsdien hebben we het product steeds verder verfijnd. We zijn ondertussen aan de twaalfde versie toe en Close2 onderging al verschillende testen om te kijken of het voldoet aan de Europese veiligheidsnormen.”
Deze week zetten Rosiers en co hun handtekening onder de verkoop van het octrooi van Close2 aan UBW. “Dit Hongaarse bedrijf met Belgisch management deed ons een bod en zal snel 10.000 stuks produceren. Begin april liggen ze ook hier in alle fietsenwinkels.”
Naar eigen zeggen is het niet uit frustratie om het verlies dat het octrooi verkocht wordt. “Het is nooit de bedoeling geweest om Close2 zelf in productie te brengen. Daar heb je een paar miljoen euro voor nodig. We zijn enorm gelukkig dat ons idee blijft bestaan, dat het wordt ontwikkeld en dat we het hebben kunnen verkopen. We krijgen er een bescheiden bonusje voor in de plaats”, besluit Rosiers.