Deel dit artikel:

Canyons Endurace combineert ergonomie en snelheid

Maximaal comfort en optimale prestatie. Met die filosofie ontwikkelde Canyon zijn Endurace-fiets, een model dat comfortabeler zit dan de competitieve Ultimate CF maar tegelijk racewaardig is.

Met de Endurace slaat Canyon een nieuwe richting in. Waar de Duitse fabrikant met de Ultimate en de Aeroad, het speeltje van Joaquim Rodriguez, al een zeer competitieve serie heeft, zoekt het met zijn nieuwkomer de juiste balans tussen prestatie en comfort.

Om dat te bereiken, neemt de Endurace de belangrijkste kenmerken van zijn high-end voorgangers over. Belangrijke verschillen zijn er bij de zadelpen en de staande achtervork. Zo is die laatste zeer dun om vibraties beter op te vangen en lopen de twee smalle buizen van de staande achtervork dichter bij elkaar bij de overgang naar de zadelpen. Dat zou het comfort verhogen.

Het systeem dat Canyon gebruikt, is VCLS, een methode om zowel Verticaal Comfort als Laterale Stijfheid te garanderen. Dat is subtiel in het frame verwerkt en zorgt ervoor dat de twee ogenschijnlijk tegengestelde eigenschappen met elkaar in balans liggen, zonder elkaar te verdringen.

Ook de geometrie werd aangepast. Mede door een iets hogere voorvork zit je een fractie rechter op de fiets. Daardoor is het comfort beter maar wordt het raceaspect niet uit het oog verloren.

De interne kabelvoering benadrukt het strakke design, dat in de lijn ligt van de Ultimate CF. De kenmerkende ‘Maximus’ zitbuis is breed, terwijl het bracket een hoge stijfheid zou verzekeren en kracht goed zou opvangen. De stuurbuis zou flexibeler en tegelijk voldoende stijf zijn door zijn ronde vorm en zijn smalle uitloper. De benedenbuis is tien procent groter zodat verlies van stijfheid door het design aan onder meer de liggende achtervork gecompenseerd wordt.

De Endurace-reeks bestaat uit vier modellen met allemaal hetzelfde carbonframe van 1040 gram. Ook de speciale VCLS 2.0-zadelpennen (een pen die bestaat uit twee helft zodat je een verend effect krijgt) vind je op elk model terug, net als Continental Grand Prix 4000S-banden van 25 millimeter. Canyon laat trouwens ruimte voor nog bredere banden.

De duurste in de serie is de Endurace CF 9.0 SL, die 2799 euro kost en uitgerust is met Shimano Dura-Ace. De Endurace CF 9.0 Pro rijdt met een Campagnolo Chorus en kost 2399 euro, terwijl de Endurace CF 9.0 1899 euro kost en een Ultegra-aandrijving heeft.

Het laatste model, de Endurace CF 8.0, is nog niet beschikbaar voor verkoop maar zou zeer binnenkort op de markt komen. We vermoeden hier de aanwezigheid van de nieuwe 11-speed Shimano 105.