Het Amerikaanse fietsbedrijf SRAM lijkt niet alleen draadloos te gaan, het kiest ook voor een nieuwe schakelmethode. Voor die evolutie zal SRAM naar alle waarschijnlijkheid zijn Double Tap-systeem inruilen voor een andere bediening van de schakelhendels.
Zo zou je met een klik aan de linkerhendel een versnelling lichter schakelen, terwijl je via de rechterhendel de ketting op een kleiner en dus zwaarder tandwiel legt. Om van voorblad te wisselen, zou je beide schakelhendels moeten indrukken .SRAM gaat trouwens voor twee schakelaars, in tegenstelling tot de vier hendels van Shimano en Campagnolo,.
De kabels die naar de buizen lopen, lijken nep. Ze verdwijnen nogal slordig en contrasteren met de zorgvuldig afgewerkte groep. Dat en andere informatie, zoals gepatenteerde documenten, wijst erop dat SRAM verstoppertje speelt en niet wil verraden dat het aan een draadloos elektronisch schakelsysteem werkt.
Mogelijk kiest het Amerikaanse fietsbedrijf voor een bewuste marketingstunt door een waas van mysterie rond zijn stap in de schakelelektronica te leggen.
Energiezuinige SRAM
Behalve met nieuwe schakelhendels, pakken de ontwerpers uit met een energiezuinig systeem waarmee signalen verzonden en ontvangen worden. Als de schakelaar ingedrukt wordt, verzendt dat namelijk geen continu signaal, maar wel een onderbroken transmissie, als een soort morsecode. Bovendien laat het ontvangertje zich door inkomende signalen leiden, waardoor het niet constant op volle kracht hoeft te draaien.
De slaapmodus is dan ook de standaardinstelling. Door de hendel in te drukken, ontwaakt de zender, die op zijn beurt de ontvanger activeert. Op die manier zouden de batterijen tot tien keer minder energie gebruiken dan andere elektronische schakelsystemen. Dankzij de automatische slaapmodus hoef je het systeem niet handmatig uit te schakelen.
In de toekomst zou SRAM zijn draadloze nieuwtje ook naar mountainbikes uitbreiden.In het filmpje van Global Cycling Network hoor je alvast de mening van het Bissel Development Team.
Fel vernieuwde Campagnolo
Terwijl Bissell, de jongeren van Trek, in de Amgen Tour of California een elektronisch snufje uitprobeert, test Maxime Méderel van Team Europcar in de Ronde van Italië een nieuwe Campagnologroep.
De Campagnolo Super Record, zoals hij vermoedelijk zal heten, wijkt qua design vrij sterk af van zijn voorgangers. De traditionele look ruimt plaats voor een gebroken, zwart-grijs motief. De grootste wijziging ligt waarschijnlijk bij de crank. Die heeft vier asymetrische armen en ligt iets minder tussen het voorblad ingeklemd.
Campagnolo paste ook de kettingbladen, de voor- en achterderailleur grondig aan. Zo ligt het achterste kettingwieltje deels in de achterderailleur ingesloten. Dat zou de stijfheid ervan verbeteren.
De voorderailleur is langer, waardoor je de ketting sneller en gemakkelijker naar het buitenblad zou kunnen schakelen. De verschijningsdatum en officiële informatie zijn nog niet bekend, maar enkele details wijzen erop dat vooral Campagnolo snel meer nieuws zal brengen.