![]() |
De meeste bezoekers kwamen naar Bike Motion voor nieuwe producten en ontwikkelingen. (foto bikemotion benelux) |
De beurs trok in totaal 29.372 bezoekers, vorig jaar 29.942. Zij kwamen vooral naar de Jaarbeurs Utrecht voor nieuwe producten en ontwikkelingen (59%) en voor algemene oriëntatie op aanschaf van een fiets (27%).
Van de bezoekers die van plan zijn een fiets te kopen, willen velen (41%) dat doen binnen de zes maanden. 58% kiest voor een racefiets, 36% voor een MTB en 12% voor een toerfiets. Van de bezoekers met aankoopplannen geeft de grootste groep (43%) aan het komend half jaar tussen de 2.000 en 4.000 euro te gaan besteden.
SERIEUZE HOBBY
Ook gezien het aantal fietskilometers dat de bezoekers jaarlijks afleggen trok Bike Motion Benelux de sportieve fietsers die de hobby zeer serieus nemen: liefst een derde houdt de sportieve vorderingen bij met een trainingslogboek.
Meer dan de helft van alle bezoekers zit jaarlijks tussen 2.000 en 6.000 km in het zadel, 26% trapt tussen de 6.000 en 10.000 km weg en 10% komt daar zelfs bovenuit. De meeste bezoekers bezitten meerdere sportieve fietsen, de meesten hebben een racefiets (80%), gevolgd door de MTB (61%) en de toerfiets (26%).
MET DE FIETS OP REIS
Behalve door een groot aanbod sportieve fietsen werd Bike Motion Benelux gekenmerkt door de aanwezigheid van een recordaantal aanbieders in toeristische informatie. Deze reisspecialisten presenteerden zich in een gezellig straatje, dubbel in omvang ten opzichte van vorig jaar, en mochten zich verheugen in een grote belangstelling.
Opvallend veel sportieve fietsers kunnen hun tweewieler ook tijdens de vakantie niet missen: 12% gaat actief op pad via een reisorganisatie en 53% stelt de reis helemaal zelf samen. Een derde neemt de fiets mee met de auto.
STANDHOUDERS POSITIEF
Peter Speltjens, Eddy Merckx Cycles: ‘Onze stand was constant druk bezocht’ |
Even goed te spreken als Speltens was bijvoorbeeld exposant Thierry Quicroit, salesmanager van het Franse Overstims: “We zijn al dertig jaar fabrikant van sportvoedingsproducten en zijn er klaar voor om de export uit te breiden. Vorig jaar hebben we Bike Motion Benelux bezocht om te zien of het iets voor ons was. We hebben ons ingeschreven en daar hebben we zeker geen spijt van. Voor ons is het belangrijk dat zowel de consument als de vakbezoeker onze producten leert kennen. We verkopen nu nog direct vanuit Frankrijk, maar we gaan via de contacten op de beurs ons netwerk op lokaal niveau uitbreiden.”