Deel dit artikel:

Belgisch sportbier tapt extra kapitaal in wielermilieu

Twee jaar na de ontwikkeling en lancering van THRIVE, een gezond alcoholvrij (herstel)bier met proteïnen, haalt de achterliggende Belgische start-up ruim 1 miljoen euro vers kapitaal op. Een groot deel van de investering wordt gedragen door de familie Swerts, die met haar bedrijf Soudal al geruime tijd actief is als sponsor in de wielerwereld.

Wat begon met een wild idee na een sportsessie mondde twee jaar geleden uit in de lancering van THRIVE, het eerste merk dat écht sportbier maakt. Laurens D’Hoore (32), bedenker en zelf triatleet, praat na een training graag nog wat na met een drankje. Een proteïneshake of chocolademelk gaven hem echter niet hetzelfde gevoel als klinken met een frisse pint. Samen met een internationaal team van bieronderzoekers die verbonden zijn aan het VIB – KU Leuvenging Laurens de dubbele uitdaging aan: een lekker, alcoholvrij bier creëren dat ook nog eens de juiste proteïnen bevat om het herstel na een fysieke inspanning te bevorderen. Na een jaar brouwen, experimenteren en proeven slaagden Laurens en zijn team erin om het eerste herstelbier ter wereld te produceren. THRIVE is een frisse alcoholvrije IPA en bevat per flesje of blikje van 33cl 10 gram hoogwaardige proteïnen.

Vanaf de lancering werd THRIVE zeer goed ontvangen bij sporters. In die mate dat het merk nu klaar is voor de volgende stap. “We hebben een sterke start gemaakt en vallen letterlijk en figuurlijk in de smaak. Niet evident, aangezien we sportbier als nieuwe productcategorie in de markt zetten. We willen dat succes dan ook snel kunnen omzetten in verdere groei, want we hebben gemerkt dat onze missie om een dedicated sports & active lifestyle beer brand te ontwikkelen matcht met de huidige tijdsgeest, waarbij mensen bewuster omgaan met alcohol en er een steeds actievere levensstijl op nahouden. De extra gezondheidsvoordelen van ons bier vormen daarbij een extra koopargument voor onze consumenten. Dankzij deze nieuwe investeringsronde kunnen we onze naamsbekendheid vergroten aan de hand van de tagline ‘THRIVE. Change the game’, inclusief marketingcampagne. Daarnaast gaan we ook nieuwe varianten van ons alcoholvrije sportbier ontwikkelen met andere gezondheidsfunctionaliteiten. Ook internationale expansie staat op de planning. We zijn best ambitieus.”

Dat de familie achter het bedrijf Soudal mee op de kar sprong, is geen toeval. Amper een half jaar na de lancering was THRIVE immers al partner van de voormalige Lotto Soudal-ploeg. “Ik geloof erg in de meerwaarde die THRIVE kan bieden voor actieve sportliefhebbers”, zegt Ben Swerts, zoon van Soudal-oprichter Vic Swerts. “Jezelf trakteren op een lekker pintje dat je recuperatie een handje helpt, is ideaal na een stevige training. Het is een product voor échte sporters, dat op het perfecte moment op de markt is gekomen. THRIVE is voor mij een healthy guilty pleasure!” Naast Soudal nemen ook PMV (Participatiemaatschappij Vlaanderen) en Belfius deel aan de investeringsronde.