De aluminium ALR01 deelt heel wat kenmerken met de carbon Teammachine SLR van BMC. Zo zijn de buisvormen ook afgeleid van de ACE-technologie (ze veranderen enorm van breed naar dun en hebben speciale vormen, om dezelfde prestatievoordelen als de carbon broers te hebben), heeft hij een balhoofdbuis in twee maten (1-1/8″ tot 1-1/2″), is de zitbuis onderaan breder aan de rechterkant om het bracket stijver te maken, en zijn de boven- en onderbuis volledig gevormd en gestroomlijnd om het lasoppervlak aan de balhoofdbuis te vergroten, zodat de buizen minder dik kunnen blijven.
De liggende achtervork heeft een asymmetrische linker- en rechterkant voor extra stijfheid, terwijl de full-carbon voorvork rechtstreeks uit de Teammachine SLR03 komt. Ook de geometrie deelt hij met de SLR03, al is de balhoofdbuis één centimeter langer. Bovendien is het lichte gewicht van 1295 gram gemeten bij een geverfd frame met alle benodigdheden (derailleurpat, zadelpenklem, …) gemonteerd.
BMC benadrukt dat het geen compromissen heeft gemaakt, wat soms wel het geval is bij andere budgetfietsen. De ALR01 heeft in alle versies (Sora, Tiagra, 105, Ultegra) een volledige Shimano-onderdelenlijst en voldoende versnellingen om een muur te beklimmen. Prijzen lopen van 1099 tot 1999 euro.