Zo moest Verbrugghe de 28,8 kilometer lange tijdrit in Wollongong afleggen op een reservefiets van de bond en niet op zijn vertrouwde Lapierre-tijdritfiets. Bij het onderhoud net voor het afreizen naar het WK in Wollongong werd blijkbaar een nieuw voorblad gemonteerd met 53 tandjes, terwijl het met 52 tandjes had moeten zijn. Een Dura-Ace crankstel met 52 wordt nochtans wel aangeboden, zowel bij de huidige R9200 als bij vorige R9100. Maar dan in combinatie met een 52-36, dus met een kleiner binnenblad.

Frederik Broché, technisch directeur bij Belgian Cycling reageerde achteraf bij Sporza: “Na het EK in juli, waar Jens tweede werd, is de fiets op onderhoud geweest en in orde gezet voor het WK. Toen zou er een 53-plateau in plaats van een 52-plateau gestoken zijn. Het is een ietsje groter verzet, dat gaat om 15 centimeter in de omwenteling. Maar dat doet er niet toe, want het is niet reglementair.”
Verbrugghe werd uiteindelijk 26e op 2’58” van de uiteindelijke winnaar en toekomstig INEOS-renner Joshua Tarling. De andere Belg Duarte Marivoet werd als eerstejaarsjunior knap achtste op 1’40”.